Školní vzdělávací program „Naše škola“
ZAMĚŘENÍ ŠKOLY
CO CHCEME?
Chceme, aby u nás ve škole bylo dobře žákům i učitelům.
Chceme být prosperující školou moderního stylu.
Chceme, aby z naší školy odcházeli žáci, kteří budou schopni se zapojit do společnosti, celoživotně se vzdělávat, budou schopni asertivně
komunikovat a reálně zhodnotí své možnosti na trhu práce.
Po provedené analýze podmínek školy, možností a potřeb žáků a požadavků rodičů bylo zaměření školy vyjádřeno v podobě těchto vzdělávacích priorit:
Poskytovat kvalitní základní vzdělání zaměřené na „ aktivní dovednosti“ žáků.
Podporovat rozvíjení pohybových dovedností žáků ve školních i mimoškolních sportovních aktivitách.
Rozvíjet komunikační dovednosti žáků:
- v mateřském jazyce
- v cizím jazyce
- v informačních a komunikačních technologiích
Podporovat rozvíjení interpersonálních a sociálních vztahů žáků vůči sobě navzájem i vůči dospělým s důrazem na vzájemnou toleranci a úctu.
Podporovat u žáků respekt ke školnímu i osobnímu majetku
Při tvorbě našeho ŠVP jsme si mimo jiné stanovili cíl vytvářet pro žáky takové prostředí, aby dokázali školu maximálně využít pro svůj osobnostní rozvoj.
Zdůvodnění:
Chceme
- soustavným vytvářením příjemného prostředí ve třídách i v celé škole stimulovat osobnostní rozvoj dítěte
- rozšiřovat komunikaci související s chodem školy i se soukromými problémy žáků
- přihlížet k požadavkům zdravé životosprávy
- smysluplně propojovat učivo se skutečným životem
- mít možnost výběru přiměřených metod práce a netradičních způsobů výuky (skupinového vyučování, zpětné vazby, projektového vyučování…)
- zvyšovat fyzickou zdatnost dětí
- ovlivňovat a měnit skupinové vztahy
- rozšiřovat své možnosti při utváření komunity (dny otevřených dveří, informování rodičů a širší veřejnosti o škole…)
- vytvářet u dětí hlubší povědomí o demokracii a lidských právech a svobodách (i o dokumentech, ve kterých jsou obsaženy)
Učební plán
1. Stupeň
VZDĚLÁVACÍ OBLAST | VYUČOVACÍ PŘEDMĚT | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | CELKEM | z TOHO DISP. | SOUČET OBLAST |
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk | 9 | 10 | 9 | 7 | 6 | 41 | 6 |
50 |
Anglický jazyk | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 9 | 0 | ||
Matematika a její aplikace | Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 24 | 4 | 24 |
Informační a komunikační technologie |
Informatika | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 |
2 |
Administrativa | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | ||
Člověk a jeho svět |
Prvouka | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 |
15 |
3 |
15 |
Vlastivěda | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | ||||
Přírodověda | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | ||||
Umění a kultura |
Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 0 |
12 |
Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 | 7 | 0 | ||
Člověk a zdraví | Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 10 | 0 | 10 |
Člověk a svět práce | Pracovní činnosti | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 0 | 5 |
Celková časová dotace | 20 | 22 | 25 | 25 | 26 | 118 | 14 | 118 |
2. Stupeň
VZDĚLÁVACÍ OBLAST | VYUČOVACÍ PŘEDMĚT | 6. | 7. | 8. | 9. | CELKEM | z TOHO DISP. | SOUČET OBLAST |
Jazyk a jazyková komunikace |
Český jazyk | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 | 10 | 37 |
Anglický jazyk | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |||
Německý jazyk | 0 | 3 | 3 | 3 | 9 | |||
Matematika a její aplikace | Matematika | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 | 1 | 16 |
Informační a komunikační technologie | Informatika | 1 | 1 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 |
Administrativa | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | |||
Člověk a společnost |
Dějepis | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | 1 | 12 |
Občanská výhova | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | |||
Člověk a příroda |
Fyzika | 2 | 1 | 2 | 2 | 7 | 4
|
27
(2 h. přesun z Člověk a zdraví)
|
Chemie | 0 | 0 | 2 | 2 | 4 | |||
Zeměpis | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Přírodopis | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Člověk a zdraví | Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | 0 | 8 |
Umění a kultura |
Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 0 | 10 |
Výtvarná výchova | 2 | 2 | 1 | 1 | 6 | |||
Člověk a svět práce | Pracovní činnosti | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 |
Volitelné předměty | 0 | 1 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | |
Celková časová dotace | 28 | 30 | 32 | 32 | 122 | 24 | 122 | |
Obsah Výchovy ke zdraví přesunut do oblasti Člověk a příroda (Přírodopis) i s 2 hodinami, část vzdělávacího obsahu je zařazena do předmětů Občanská výchova a Tělesná výchova – přehled je uveden v části 18 osnov |
Poznámky k učebnímu plánu:
- V případě žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními může ředitel školy využít disponibilní časovou dotaci k zařazení předmětů speciálně pedagogické péče. V tom případě má žák svůj učební plán. Nově vytvořené předměty speciální pedagogické péče budou do RUP zařazovány průběžně dle potřeby žáků.
- Ředitel školy použije disponibilní časovou dotaci také k realizaci předmětů speciálně pedagogické péče, jsou-li tato podpůrná opatření žákovi doporučena školským poradenským zařízením a zákonný zástupce souhlasil s jeho poskytováním.
Jazyk a jazyková komunikace
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání.
- Psaní je součástí Komunikační a slohové výchovy, realizuje se zpravidla v menších časových celcích než je vyučovací hodina.
- Vzdělávací obsah vycházející ze vzdělávacího oboru Cizí jazyk má týdenní časovou dotaci 3 hodiny a je zařazen povinně do 3.-9. ročníku, je realizován v předmětu Anglický jazyk.
- Vzdělávací obsah vycházející ze vzdělávacího oboru Další cizí jazyk má týdenní časovou dotaci 3 hodiny a je povinně zařazen do 7.- 9. ročníku a je zařazen do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Je realizován v předmětu Německý jazyk.
- Vzdělávání žáků-cizinců a žáků s odlišným mateřským jazykem (§ 20 školského zákona) se realizuje podle zvláštních ustanovení (§ 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů).
- Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk, v ŠVP vyučovacích předmětů Anglický jazyk a Německý jazyk je možné nahradit v zájmu žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně dle § 16 odst. 2 písm. B) jiným vzdělávacím obsahem v rámci IVP (podle kapitoly 8.1 RVP ZV).
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Další cizí jazyk (v ŠVP Německý jazyk je možné v zájmu žáka-cizince nahradit vzdělávacím obsahem vzdělávacího oboru Cizí jazyk (v ŠVP Anglický jazyk).
Matematika a její aplikace
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání.
Informační a komunikační technologie
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Informační a komunikační technologie je realizován na prvním stupni v 5. ročníku a na druhém stupni v 6. a 7. ročníku v předmětu Informatika.
- Vzdělávací obor Informační a komunikační technologie je obohacen vzdělávacím obsahem předmětu Administrativa, který je realizován v 5. a 6. ročníku.
Člověk a jeho svět
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je realizován ve všech ročnících prvního stupně. V 1. až 3. ročníku v předmětu Prvouka (1. a 2. ročník po 2 hodinách, ve 3. ročníku ve 3 hodinách). Ve 4. a 5. ročníku v předmětech Přírodověda a Vlastivěda (v obou ročnících každý po 2 hodinách).
Člověk a společnost
- Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Dějepis a Výchova k občanství je realizován pouze na druhém stupni.
- Do předmětu Občanská výchova je integrována i část vzdělávacího obsahu Výchovy ke zdraví (viz 18. část osnov a osnovy Občanské výchovy).
Člověk a příroda
- Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Fyzika, Chemie a Zeměpis je realizován pouze na druhém stupni.
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Přírodopis je realizován pouze na druhém stupni a integruje část vzdělávacího obsahu oboru Výchova ke zdraví (viz 18. část osnov a osnovy předmětu Přírodopis).
Umění a kultura
- Vzdělávací obsah vzdělávacích oborů Hudební výchova a Výtvarná výchova je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání
Člověk a zdraví
- Vzdělávací obsah Výchovy ke zdraví na prvním stupni je zařazen do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět,
- Vzdělávací obsah oboru Výchova ke zdraví je realizován pouze na druhém stupni a je integrován do předmětů Přírodopis, Občanská výchova a Tělesná výchova (přehled rozdělení v 18. části osnov)
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Tělesná výchova je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání a integruje malou část obsahu Výchovy ke zdraví.
- Účast žáků na kurzech plavání (předmět Tělesná výchova): 1. ročník 6 lekcí, 2. ročník 8 lekcí, 3. až 5. ročník 10 dvouhodinových lekcí; v 1. až 3. ročníku jsou lekce dobrovolné, ve 4. a 5. ročníku jsou lekce plavání povinné.
- 4. až 9. ročníky mají možnost účastnit se lyžařského výcviku.
Člověk a svět práce
- Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je realizován ve všech ročnících základního vzdělávání.
- Na prvním stupni je vzdělávací obsah realizován ve 4 tematických okruzích.
- Na druhém stupni je povinný okruh Svět práce realizován v 8. a 9. ročníku.
- Okruhy Práce s technickými materiály, Pěstitelství a chovatelství a Příprava pokrmů jsou realizovány v průběhu 5. a 6. ročníku tak, že si žáci vybírají Práce s technickými materiály + Pěstitelství a chovatelství nebo Příprava pokrmů + Pěstitelství a chovatelství
- Okruhy Design a konstruování a Provoz a údržba domácnosti jsou realizovány v 8. a 9. ročníku, žáci si vybírají jeden z okruhů.
Volitelné předměty
- Žáci 7. ročníku si vybírají 1 volitelný předmět (1 hodina)
- Žáci a 9. ročníku si vybírají 2 volitelné předměty (2 hodiny)
- Jsou rozepsány v příloze ŠVP